{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.624 visninger | Oprettet:

Stålbåd? {{forumTopicSubject}}

Hjælp.
Jeg går og leger med tanken om en større båd og gerne et LILLE projekt. Og det er enig ikke så svært og tage stilling til.. Men Men stålbåd Hmm er det noget man skal holde fingerende af? Rusten er jo en ting, men hvad med motor resonans og hvad er der ellers af fordele og ulemper.. Håber på lidt input

(skylder vist lige og fortælle jeg er smed snild på fingerende)

Go 'Aften BG'er
Søren.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Stålbåd?
  • #1   14. sep 2014 Det var/er godt nok til Troels Kløvedal. Så hvorfor ikke til alle andre? smiley

  • #2   14. sep 2014 eneste minus er at den er tung, både at traile og flytte i vandet.. min morfar havde en 20fods fiskejolle i stål engang, den var ikke til at rive i stykker, og lå super stabilt i vandet pga vægten. men speedbåd er det ikke. smiley

  • #3   14. sep 2014 Stål kræver mere arbejde end glasfiber.

    Hvergang der kommer en lille skramme, skal du være over den ellers ruster den. Løbe rust er et andet problem....

    Derudover skal du være opmærksom på motoriseringen, langt de fleste stålbåde er lavet til kanalerne længere sydpå, og derved har de forholdsvis små maskiner, da der er fart begrænsning på kanalerne. Men hvis en max hastighed på 7-8 knob ikke er et problem, så betyder det ikke andet end at maskinerne sandsynligvis er blevet sejlet med forholdsvis høje omdrejninger....

    På plussiden, så betyder ovenstående at du typisk for de samme penge, kan få en nyere båd end hvis det er glasfiber.

    Dog betyder det også, at den kan være svær at komme af med....Jeg har en kammerat, som har en til salg, lige pt er prisen lavere end det beløb han for 3-4 år siden renoverede den for.... Og der er stadig ingen købere.

    Og hvis du beslutter dig for en stålbåd, så kan man købe et apparat ( husker ikke navnet ), der kan måle tykkelsen af stål. Den ville jeg købe, og tjekke tykkelsen af skroget, inden et evt. køb....


  • #4   14. sep 2014 Mange tak for de fine svar.. Jeg føler at min ide om hvor meget arbejde og ulemper der er i stål skrog er blevet bekræftet... Havde gået og gejlet mig selv lidt op til at det måtte være nemmere med stål som smed.. Men jeg tror nu jeg vil holde mig fra det. Tænker også lidt i kondens og isolering er et minus.. Endnu en gang Tak..


  • #5   15. sep 2014 Jeg har selv bygget 2 stålbåde - en på 30 fod og en på 44 fod. Den på 44 kan du se hele byggeprocessen i mit fotoalbum. Det er ikke så svært - man skal bare bruge det rigtige stål og sørge for at det er rustbehandlet rigtigt.

    http://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/teknik_projekter/79-bygning_af_staalbaad


  • #6   15. sep 2014 http://www.bruceroberts.com/

  • #7   16. sep 2014 det godt nok flot arbejde du har lavet.. det er jo også en spændene udfordring, det får mig da godt nok til at tænke lidt smiley og tak

  • #8   16. sep 2014 tak for det

    Bruce Roberts tegninger er gode
    hvis det skulle væer smiley


  • #9   16. sep 2014 et stort og flot stykke arbejde.

    men som du selv skriver i din profil, det kræver bare mere at vedligeholde en stålbåd, og derfor er du skiftet til glasfiber.

    men flot er den ny den stålbåd, du har bygget.


  • #10   17. sep 2014 Nu når du selv har bygget Lars M har du selvfølgelig også nogen erfaring.. Jeg kan ikke lade være med og tænke på "kulden" altså vand temp. Stål er jo noget varme/kuldeledende, det kan jo løses med isolering. Men isolering er jo som oftes sugende og vil holde på fugten, tænker på den fugt der vil blive skabt af kondens når man har varme i båden. Det ville jeg ikke syntes om i "mit" stålskrog. Det er jo ikke sikker det er er problem med kondens der kan måske også isoleres med en type isolering som jeg ikke kender. Eller isolere man slet ikke

  • #11   18. sep 2014 Skrogsiderne var isoleret med 70mm marinerockwoll og dækket med 55 mm marinerockwoll - noget som rockwoll anbefalede. Og så med alu-kraft inden garneringen. Man isolerer kun ned til vandlinien så der er ingen kondens på skrogsiderne og den er nem at varme op - og kølig om sommeren. I 2000 da vi lagde ny motor i blev udstødningen flyttet - jeg havde garneringen af og den var helt tør og lige så fin som da den var blevet malet. Så ingen problemer med kondens på skrogsiden - men selvfølgelig kan der være lidt omkring vinduerne.

  • #12   18. sep 2014 Jeg har fået tykkelses målt min stål båd i Marts måned.
    Båden er 30 år gammel og havde det værste sted en tæring 0,11 mm.
    Båden blev målt 79 steder.


  • #13   19. sep 2014 Ja det er da godt nok ikke alverden må man sige. ved du hvor tykt skroget er fra ny hvis man kan sige det på den måde

  • #14   19. sep 2014 Båden er bygget op af 4 og 6 mm stål plader.

  • Toke E
    Toke E Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #15   22. sep 2014 lige et par spørgsmål.. kender i nogle gode firmaer i relativ nærhed af århus der vil kunne blæse og overfladebehandle bunden på en stålbåd? og hvordan er det med rust indvendigt på skroget? jeg har kigget på et projekt der aldrig er blevet bygget færdigt og derfor ikke behandlet indvendigt og er nu noget rustent.. skal den blæses inde og have epoxy eller er der andre muligheder?

  • #16   23. sep 2014 JA DEN SKAL blæses inde og have epoxy eller er der andre muligheder?

    NEJ der er ikke andre muligheder hvis det skal holde


  • Hanne S
    Hanne S Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 14 Følgere: 1 Svar: 1
    #17   25. feb 2020 Jeg har en stålbåd fra 77 jeg er selv 60 år grin
    Hvad er løbe rust?
    Og nu har jeg lige set der er ret meget rust omkring det ene toilet vindue.
    Det presser faktisk koøjet .
    Er det nok at tage ko øjet ned. Slibe alt det rust væk jeg kan og gi det rustbeskyttelse inden jeg sætter koøjet i igen.
    PS hvilket træbeskyttelse anbefaler i


Kommentér på:
Stålbåd?

Annonce